راهکارهای توسعه گردشگری درمانی در مشهد مقدس

قسمتی از متن پایان نامه :

شرکت انگلیسی تریتمنت ابرود(Treatment Abroad) که فراهم کننده خدمات گردشگری درمانی برای شهروندان انگلیسی که قصد بهره گیری از خدمات درمانی سایر کشورها را دارند می باشد، در مطالعه خود در سال 2007 بر روی افرادی که به عنوان گردشگر درمانی از انگلیس به سایر کشورها رفته اند، به نتایج زیر دست یافته می باشد :

تعداد کل گردشگران درمانی انگلیسی 50500 نفر بوده که از این تعداد 22000 نفر برای خدمات دندانپزشکی، 14500 نفر به مقصود دریافت درمان های زیبایی، 9000 نفر برای دریافت درمان های انتخابی و 5000 نفر برای دریافت درمان های نازایی سفر کرده اند. این افراد جدا از هزینه های سفر و اقامت 135 میلیون پوند هزینه نموده اند.(منظم،1388)

طبق گزارش «مطالعه گردشگری پزشکی در آسیا» که در سال 2009 منتشر گردید، مقصدهای بزرگ گردشگری درمانی جهان شامل کشورهای سنگاپور، تایلند، مالزی، هند، فیلیپین، تایوان و کره جنوبی و دیگر رقبای مطرح در این صنعت می باشد که امکان حضور در این میدان رقابت  را به دست آورده اند. طبق اطلاعات بدست آمده در این گزارش، افزایش هزینه خدمات درمانی در کشورهای توسعه یافته و فرآیند جهانی سازی سبب تسریع طریقه رشد گردشگری درمانی شده و آن را به پررونق ترین بخش صنعت گردشگری مبدل کرده می باشد.

هم اکنون بیش از 30 کشور در قاره های آسیا، آفریقا و اروپای شرقی بیشترین فعالیت را در زمینه گردشگری درمانی دارند که کشورهای آسیایی شهرت و جایگاه نخست را به خود اختصاص داده اند. در میان کشورهای آسیایی نیز پنج کشور تایلند، سنگاپور، مالزی، هند و فیلیپین به عنوان بزرگترین مقاصد گردشگری درمانی، در بازار گردشگری درمانی آسیا شناخته شده اند.

در این بازار عوامل مختلف و متعددی تأثیر آفرینی می کند اما علت اصلی حرکت بیماران، هزینه های بالا در کشورهای خود و انگیزه اقتصادی می باشد. از این رو سیر حرکت بیماران به سوی کشورهای ازران تر می باشد. این امر کاربرد دوگانه دارد، برای کشورهای در حال توسعه، درآمد ایجاد می کند و در کشورهای توسعه یافته از رشد هزینه ها می کاهد. این کشورها را می توان به سه دسته تقسیم نمود :

  • کشورهای پیشرو در گردشگری درمانی : کشورهای اصلی که به گردشگری سلامت از منظر خدمات درمانی توجه و تاکید داشته اند که شامل مکزیک، برزیل، سنگاپور، هندوستان، ترکیه، مجارستان، تایلند، آلمان و لهستان هستند. کشورهای دیگر نیز در این صنعت رشد نموده اند که عبارتند از : امارات متحده عربی، کوبا، کاستاریکا، اسراییل، اردن، مالزی، آفریقای جنوبی و بلژیک.
  • شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف اصلی پژوهش ارایه راهکار جهت توسعه گردشگری درمانی در شهر مشهد می باشد که لازمه آن شناخت و مطالعه وضع موجود گردشگری درمانی این شهر می باشد.

بدین ترتیب اهداف فرعی پژوهش شامل:

  • شناخت و معرفی گردشگری درمانی
  • شناخت ظرفیت های گردشگری و درمانی مشهد مقدس
  • مطالعه وضعیت موجود گردشگری درمانی مشهد مقدس

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه